O.R.S. Lek en Linge
Leuk en Leerzaam! Klik hier om in te loggen Klik hier om te zoeken
26-06-2020, 15:48 uur in Locaties Culemborg

Net echt: leerlingen Lek en Linge ontwerpen hun eigen tiny house

De wereld is breder dan het klaslokaal en lessen hoeven niet abstract te zijn, vindt docent natuur- en scheikunde Renate Tijsterman van O.R.S. Lek en Linge in Culemborg. Ze zoekt de samenwerking met de schoolomgeving en laat al twee jaar haar derdejaars leerlingen digitaal een tiny house ontwerpen, eentje dat bij wijze van spreken pal naast de school kan komen te staan. En, zo blijkt, van het een komt het ander.

Renate Tijsterman is een gedreven docent. Na jaren werkzaam te zijn geweest in de chemie, maakte ze drie jaar geleden de overstap naar het onderwijs. Op het vmbo brengt ze met de vakken natuur- en scheikunde leerlingen de liefde voor techniek bij. ,,Maar de lesstof is nogal abstract,’’ vertelt ze. ,,Daarom zocht ik naar verbreding. Iets waardoor de leerlingen zouden ervaren dat techniek niet enkel iets is dat je met je handen doet, maar dat er ook een theoretische kant aan vast zit. Toen kwam ik op het digitaal ontwerpen van een tiny house. Ik ging online zoeken en ontdekte dat pal naast onze school tiny houses worden gebouwd. Dat komt goed uit, want het is ook leuk om de connectie met de wijk te maken.’’

Na een succesvolle pilot in het vorige schooljaar, pakte Tijsterman haar tweede project breder aan. Dankzij de inzet van bureau BètaTech Services kwam er subsidie van platform Techniek Rivierenland. Daarmee kon ze de samenwerking aangaan met Tech-lokaal Maas en Waal, een regionale organisatie die zich inspant om jongeren te interesseren in techniek. ,,De leerlingen werken met het ontwerpprogramma SketchUp. Alleen, ik kon er zelf niet mee werken dus kon ze ook niet helpen. Dit jaar heeft Tech-lokaal ons daarbij geholpen.’’

,,We hebben een module ontworpen waarmee leerlingen op eigen tempo zich de lesstof eigen kunnen maken,’’ legt Tech-lokaal-coördinator Johan Reijers uit. ,,Daarvoor hebben we zestien video’s gemaakt om de leerlingen stapsgewijs verder te helpen in SketchUp. Elke video eindigt met een soort beloning, zodat de leerlingen worden uitgedaagd verder te gaan. Na de zestiende video kregen ze twee opdrachten: bouw je eigen slaapkamer na, waarmee ze de rechte vormen leerden, en maak een draaimolen, voor de ronde figuren. Zo waren ze toegerust om een tiny house te ontwerpen. En dat hebben ze allemaal gedaan.’’ Reijers is heel blij met docent Tijsterman. ,,Renate had het zo goed voorbereid, dat wij het makkelijk mee konden oppakken. Ze heeft bovendien ‘on the job’ meegedaan met de training en zelf ook een tiny house ontworpen.’’

Wegens het corona-virus moest dit project op afstand worden begeleid. ,,Het enthousiasme bij de leerlingen was hoog,’’ zegt Renate Tijsterman. ,, Het project is beslist geslaagd. De architect van de tiny houses naast de school komt de ontwerpen van de leerlingen bekijken en iets vertellen in het kader van loopbaanoriëntatie. Volgend jaar zijn die tiny houses gereed, dan kunnen we die bezoeken. Want dit project gaat zeker door.’’

Ook Tech-lokaal, dat er voor zorgt dat de leerlingen met een VR-bril door een aantal ontwerpen kan lopen, blikt terug op een meer dan geslaagde samenwerking. Reijers: ,,Dit is zo goed gegaan, we gaan deze module ook bij andere scholen uitrollen.’’